لامل چیست ؟

در برخی اوقات از نمای کرتین وال بعنوان نمای لامل نیز یاد میگردد.

لازم بذکر است که نمای لامل(یا همان سیستم کرتین وال) یکی از سیستم های نمای مدرن ساختمانی میباشد که ساختاری خود ایستا دارد.

به این معنا که وزن بالای شیشه ، بر روی سازه کرتین وال یا همان لامل ها و شاسی کشی های مربوطه سنگینی می کند و هیچ بار مرده ای حاصل از وزن شیشه ها و بار انرژی های حاصل از باد ، طوفان و … که متوجه پوسته خارجی (نمای بیرونی) می باشد، متوجه خود ساختمان نخواهد بود. در حقیقت سیستم نمای لامل یک سازه مجزا محسوب می شود.

نمای لامل یکی از انواع نماهای شیشه ای ساختمان با سیستم پوشش با سازه خود ایستا است . در واقع نمای کرتین وال بهترین نمای شیشه ای ساختمان از لحاظ مسائل سازه در ارتفاع محسوب می شود. این نوع نما معمولا از مصالح سبک بویژه ترکیب آلومینیوم و شیشه ساخته می شود.

لامل چیست ؟

به یک ساختار آلومینیومی که نقش محوری در نمای کرتین وال ایفا میکند که در واقع همان پروفیل های آلومینیومی که شیشه بر روی آنها سوار می شوند را “لامل” مینامیم.
در نمای کرتین وال، لامل ها در دو بخش افقی و عمودی ارائه می شوند.

لامل های افقی “ترنسم” و لامل های عمودی “مولیون” نام دارند.

لازم به ذکر است که در اجرای سیستم های نمای کرتین وال ، به طور معمول ترنسم (لامل افقی) در سایز طولی کوچکتری نسبت به مولیون (لامل عمودی) ارائه می شود اما می بایستی که عرض لامل ها با یکدیگر برابر باشند. وجود این اختلاف سایز در طول لامل ها به این خاطر بوده که بیشتر بار شیشه بر روی لامل های عمودی (مولیون) خواهد بود، اما در افق دید بعضی از طراحان و آرشیتکت ها و به دلیل بالا رفتن سطح زیبایی بصری نما از داخل ، اندازه طولی ترنسم و مولیون را با یکدیگر برابر در نظر می گیرند که این بسته به ظرافت در طراحی نما و معماری می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن